Niedziela, 21 września 2014

Górka piachu i elektrownia w Żydowie

W drodze do domu zostawiliśmy auto w Sępólnie Małym i pojechaliśmy na rowerowy rekonesans okolicy, zaczynając od znanej mi górki piachu... która ma jakieś 60 metrów wysokości...

Krzysiek zaczął nawoływać się z jeleniem, który chodził po lesie u podnóża góry...

no to w dół...

a z dołu wygląda jakoś tak niepozornie... :)

dalej przez Sępólno Wielkie, Dalimierz do stacji elektroenergetycznej w Żydowie... jezioro Przyradz...

Stacja elektroenergetyczna widok od dołu...

Dwa naturalne jeziora: Kamienne i Kwiecko położone blisko siebie i mające znaczną (około osiemdziesiąt metrów) różnicę poziomów lustra wody, połączono trzema stalowymi, pięciometrowej średnicy rurociągami. W ciągu sekundy na łopatki turbin kierowanych jest 240 metrów sześciennych wody, dzięki czemu elektrownia może osiągać moc 156 MW.
W ciągu nocnej nadwyżki energii w sieci dwa turbozespoły odwracalne ponownie wpompowują trzy miliony metrów sześciennych wody do górnego zbiornika.

i od góry...

kanał łączący elektrownię wodną z jeziorem Kamiennym... tym na górze...

następnie zatoczyliśmy pętlę wokół jeziora Kamiennego i przez Gołogórę wróciliśmy do auta...

wykorzystując pogodę do ostatniej minuty, bo później się... rozpadało...